Hírek

2009.01.16. 16:39

Csoda a Hudson folyón

A csodával határos módon az összes utas túlélte a csütörtöki New York-i légi balesetet, amelyet egy madárraj okozott. A magyar pilótákat is felkészítik ilyen esetekre.

Farkas Károly

[caption id="" align="aligncenter" width="465"] Az utasok szerint a becsapódás olyan volt, mint egy autókarambol. FOTÓ: AFP
[/caption]A Hudson folyóba esett New Yorkban a US Airways 1549-es járata. Az Airbus A320-as fedélzetén 155 ember, köztük a két pilóta és a három utaskísérő tartózkodott. A gép a La Guardia repülőtérről szállt fel és az észak-karolinai Charlotte-ba tartott. A felszállás után percekkel azonban valószínűleg egy madárrajjal ütközött, és mindkét hajtóműve felmondta a szolgálatot. „Hangos robbanás hallatszott néhány perccel a felszállás után, és a gép kissé megrázkódott”–  mondta a gépen utazó Alberto Pinero a CNN amerikai hírtelevíziónak. Szerinte az utastérben füstszagot lehetett érezni, és ekkor kezdett visszafordulni a repülő.

A repülésirányító hatóságok közlése szerint a pilóta kevesebb mint egy perccel a felszállás után „kettős madárütközést” jelentett. A gép 975 méteres magasságból egy éles kanyarral fordult vissza a Hudson-folyó felé. A pilóta arra kérte az irányítótornyot, hogy visszatérhessen a LaGuardia reptérre. Erre meg is akarták adni az engedélyt, de a pilóta közölte, hogy inkább mégis a közelebbi, Teterboro reptérre irányítaná a gépet. Ez volt az utolsó kapcsolatfelvétele az irányítókkal. Végül a pilóta vészleszállást hajtott végre a jeges vízben.

Az utasok szerint a becsapódás olyan volt, mint egy autókarambol. Egy szemtanú, aki egy épület 25-ik emeletéről nézte végig a landolást, azt mondta, hogy a gép nagyon lassan érintette a víz felszínét. Az utasok közül mindenki túlélte a veszélyes kalandot, a személyzet rendkívül nyugodtan viselkedett és mindenkinek segített kijutni a gépből. A balesetet a partról figyelők szerint is rendkívül szervezetten folyt a mentés.

„A magyar pilótákat is felkészítik az ilyen vészhelyzetekre” – mondta lapunknak Keszőcze János, a MALÉV 737-es típusú gépeinek főpilótája. „Évente legalább három-négy alkalommal szimulátorban készülnek fel a pilóták, hogy éles helyzetben gondolkodás nélkül is tudják, mit kell tenni. Egy ilyen eseménynél, mint ami New Yorkban is történt, nincs sok idő, azonnal reagálni, dönteni kell. A vízreszállásnál behúzott futóművel, teljesen kinyitott fékszárnyakkal kell landolni, hogy a becsapódás minél kisebb sebességű legyen” – mondta a főpilóta.

A magyar repülőterek környékén, így Ferihegyen is vannak madárriasztó berendezések, amelyek a fel és leszálló gépek közeléből távol tartják az állatokat. „Ezer méteres magasságban, ahol ez a baleset történt, viszont ezek már semmit sem érnek. „A MALÉV 737-es gépei sokban hasonlítanak a szerencsétlenül járt Airbus gépre. Ezek a gépek akár egy motorral is le tudnak szállni, tehát ha egy madár miatt leállna az egyik hajtómű, még mindig teljesen biztonságosan lehetne landolni. Ahhoz, hogy ilyen kettős madárütközés történjen, egy egész madárrajon kell keresztülrepülni és ennek csekély a valószínűsége” – emelte ki a főpilóta.

Máris hősként tisztelik a gép kapitányát

Michael Bloomberg New York-i polgármester szerint a pilóta „mesterien” tette vízre a gépet, s nem hagyta el a fedélzetet, amíg nem bizonyosodott be arról, hogy egy utas sem maradt a fedélzeten. Kétszer is visszament a gépre, miután már mindenkit kimenekítettek. Peter Goelz, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) volt vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy ami történt, az a „repüléstörténet bámulatos hőstette volt”. A máris hőssé kikiáltott pilótát Chesley Sullenbergernek hívják, negyvenéves repülési tapasztalattal rendelkezik, és korábban az amerikai légierőnél szolgált vadászpilótaként.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva