2009.01.15. 06:13
Kevesebbet vásároltunk hitelből karácsonykor
A magyarok egy százaléka intézte csupán hitelből a karácsonyi bevásárlást – derül ki a Szonda Ipsos és a Kirakat.hu karácsonyi vásárlási szokásokat vizsgáló januári kutatásából.
[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A vásárlók kétharmada legfeljebb harmincezer forintért keresett ajándékokat. FOTÓ: IMRE GYÖRGY
[/caption]Aki kölcsönből vásárolt, jellemzően áruhitelt vett fel, vagy hitelkártyát használt; személyi kölcsönt ajándékvásárlási célra senki nem igényelt az ezerfős reprezentatív mintából. Érdekesség, hogy az ünnepek előtt a karácsonyi ajándékozóknak még három százaléka tervezte hitelből megoldani a vásárlásait.
A legnépszerűbb ajándékok*
Ruházat 59 %Gyermekjáték 45 %
Kozmetikum 43 %
Könyv 38 %
Konyhai eszközök 26 %
Bútor 14 %
Fehérnemű 10 %
CD/DVD 10 %
Ékszer, karóra 8 %
Cipő 8 %
* az ajándékot vásárlók körében (több válasz is adható)
Forrás: Szonda Ipsos, Kirakat.hu
Bár a hitelfelvételi szándék csökkent, ezt távolról sem lehet elmondani a magyarok vásárlási kedvéről: a gazdasági válság ellenére 2007-hez képest jelentősen nőtt azoknak az aránya, akik vásároltak valakinek valamit a szeretet ünnepére. 2007-ben a magyar felnőtt lakosságnak csupán 76 százaléka, tavaly év végén már 92 százaléka vett szeretteinek meglepetést. „Lehet, hogy a válság hatása érezhető ezen a változáson: talán szerettünk volna még utoljára valamit venni szeretteinknek, hátha később már csak szűkebb lehetőségek lesznek az ajándékozásra” – állapította meg Birkás Dávid, a Kirakat.hu főszerkesztője.
Valószínűleg szintén a válságnak tudható be, hogy csökkent az emberek költési kedve: a vásárlók kétharmada legfeljebb harmincezer forintért keresett ajándékokat; az ennél az összegnél többet költők aránya 39-ről 32 százalékra csökkent egy év alatt.
A felnőtt magyar népesség ajándékozási toplistáját még mindig a ruházati cikkek, gyermekjátékok, kozmetikumok és könyvek vezetik, ami csupán sorrendjében jelent változást az előző évi adatokhoz képest, mivel akkor a gyermekjáték foglalta el a negyedik helyet.
Gyermekjáték 45 %
Kozmetikum 43 %
Könyv 38 %
Konyhai eszközök 26 %
Bútor 14 %
Fehérnemű 10 %
CD/DVD 10 %
Ékszer, karóra 8 %
Cipő 8 %
* az ajándékot vásárlók körében (több válasz is adható)
Forrás: Szonda Ipsos, Kirakat.hu A vásárlók kétharmada legfeljebb harmincezer forintért keresett ajándékokat. FOTÓ: IMRE GYÖRGY vásárlás -->