Hírek

2009.01.25. 18:19

Orosz összefonódások?

Bőven kijutott a hétvégére orosz–magyar tárgyalásokból: orosz állami kézbe került a Malév jelentős része, a Gazprom pedig kártérítésként többletgázszállítást ajánlott Magyarországnak – persze nem ingyen.

Boda Veronika

Orosz állami bank kezébe kerül a Malév 49 százaléka, és az ottani állami légitársasággal partnerségben üzemeltetik majd – erről állapodott meg szombaton Veres János pénzügyminiszter és az orosz első miniszterelnök-helyettes. Ezzel a döntéssel pedig tulajdonképpen önszántunkból visszaadtuk barátainknak azt, amit már egyszer kiharcoltunk magunknak. A Malévet tudniillik a második világháború után magyar–szovjet közös cégként, Maszovlet néven alapították 1946-ban, és csak 1954-ben került teljesen magyar állami tulajdonba.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Eddig sem Borisz Abramovics, a régi társtulajdonos finanszírozta a Malévet, hanem az új, a Vnyesekonombank. FOTÓ: KALLUS GYÖRGY
[/caption]Aztán az egyelőre többségi magyar tulajdonban lévő nemzeti légitársaságunk 2007 tavaszán – hosszas privatizációs próbálkozások után – Borisz Abramovics érdekeltségébe került. Ám a milliárdos adósságokat görgető céget lényegében a magánkézbe adása óta az új, közvetett tulajdonos, a Vnyesekonombank finanszírozta. Az orosz állami Vnyesekonombank most 49 százalékban lett a Malév tulajdonosa, 51 százalék pedig továbbra is a Kiss Kálmán és Költő Magdolna tulajdonában lévő AirBridge Zrt.-nél marad.

Törökország a Nabucco „Ukrajnája”

Kedden kezdődik Budapesten a Nabucco-csúcstalálkozó, amelyen megvitatják a gázvezeték megépítése előtt álló kihívásokat. A kérdések között szerepel, hogy egyáltalán honnan jöjjön a gáz a vezetéken. A lehetséges országok között Irán, Üzbegisztán, Kazahsztán, Azerbajdzsán és Türkmenisztán is szerepel. A másik nagy kihívás pedig Törökország kérdése. A török miniszterelnök egyértelműen kijelentette, hogy országa nem fogja támogatni a Nabucco-projektet, ha elzárják az európai közösségbe vezető utat Törökország előtt. Miután a tervezett vezeték a törökök területén halad majd át, a januári orosz–ukrán gázvita nyomán akaratlanul is felvetődik, hogy Törökország lehet a Nabucco vezeték „Ukrajnája”.

Veres János – Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettessel történt szombati tárgyalása után – megnyugtatásul bejelentette: a konstrukciót úgy alakították ki, hogy a Malév magyar nemzeti légitársaság maradjon, és ne veszítse el európai uniós repülési jogait. A céget az új struktúrában az orosz állami légitársasággal, az Aeroflottal partnerségben üzemeltetik. A Fidesznek a tulajdonosváltás kapcsán pedig eszébe jutott, hogy most akkor szeretnék elolvasni a 2007-es privatizációs szerződéseket és a jelenlegi megállapodás részleteire vonatkozó szerződéseket. Fónagy János szerint a magyar embereknek joga tudni, hogy az egyetlen magyar légitársaságnak mi a sorsa.

A hétvége további termése, hogy a Magyarországra érkező földgáz legnagyobb hányadát adó Gazprom bejelentette: a január 20-ig kiesett 500 millió köbméter földgázért kártérítést ajánl Magyarországi partnereinek. Persze nem ingyen: a felajánlás tulajdonképpen abból áll, hogy az eddigi szerződéses áron vehetünk többletgázt, amit az orosz gázszállító készséggel leszállít.

Szombaton tárgyalt Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is Viktor Zubkovval. A találkozón áttekintették a két ország gazdasági kapcsolatainak fontosabb kérdéseit – köztük a Malév tulajdonosváltását és a gázkérdést is –, és szót váltottak a soron következő magyar–orosz kormányközi konzultációról. A megbeszélésen Viktor Zubkov azt mondta: Oroszország továbbra is megbízható gázszállító és kereskedelmi partner kíván lenni, s hazája kész közreműködni a Malév működőképességének megőrzésében és a vállalat fejlesztésében.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva