2009.05.12. 11:28
Buszgyártó nagyhatalom leszünk?
Egykor autóbuszgyártó nagyhatalom volt Magyarország, ám az Ikarus eltűnése a világpiacról nem jelenti egyben a magyar buszgyártás végét. A napokban mutatja be az ágazatban próbálkozó harmadik cég, a Csaba Metál Zrt. első tesztjárművét, az Urbanus midibuszt.
Lehetséges, hogy augusztusban a budai várban is megkezdheti tesztüzemét az Urbanus, a legújabb magyar autóbuszmodell. A 7,5 méter hosszú alacsonypadlós városi-, elővárosi midibusz második példánya is készül, hogy minél több vállalatnak adhassák ki próbaüzemre, hiszen egy, a piacra betörni kívánó cég csak menetpróbákat követően várhat megrendeléseket.
Amint a Csaba Metál tulajdonos-vezérigazgatója, Majoros Béla elmondta, több Volán vállalatnál fognak futni az első járművek, de Libanon és Ciprus is jelezte érdeklődését. Ez utóbbi - új uniós tagországként - az EU normákat teljesítő buszokkal frissítené járműparkját. Az amerikai Cummins motorokkal szerelt Urbanus pedig teljesíti az Euro-ötös károsanyag kibocsátási normákat.
A békéscsabai Csaba Metál Zrt. fő profilja az alumínium-öntés, ám szeghalmi telephelyének komoly autóbuszipari múltja van. A szeghalmi üzem előbb - a csődbe ment - Csepel Autóhoz, majd az Ikarushoz tartozott, és évente több ezer alvázat gyártott.
A buszgyártás jövőjéről, a cég terveiről itt olvashat bővebben