2009.05.14. 14:34
Kinek kellenek a plazák?
A vásárlóknak esetleg, az intézményi befektetőknek nem nagyon. Legalábis ez szűrhető le több, nem régiben megjelent fogyasztói illetve befektetői felmérésből. Nem meglepő ez az eredmény, hiszen a visszaeső kereslet nyomán lassul a kereskedelmi láncok terjeszkedése, s ha a plaza tulajdonosok emiatt kisebb hatékonysággal tudják kiadni ingatlanaikat, akkor a befektetők (nagy alapok) sem kapkodnak.
A Jones Lang LaSalle (JLL) szerint a közvetlen kiskereskedelmi befektetések 2009. első negyedévében Európa kontinentális területén összesen 980 millió eurót tettek ki, ami 37%-kal kevesebb, mint az előző negyedévben (1,5 milliárd). A tranzakciók nagyobbik részét (89%) Nyugat-Európa tudhatja magáénak, mivel az európai befektetők növekvő mértékben összpontosítanak a saját belföldi piacaikra. Az egyes piacokon aktív hazai befektetők aránya a 2008-ban regisztrált egy harmadról 2009. első negyedévére több mint 50%-ra nőtt.
Jeremy Eddy, a JLL európai kiskereskedelmi tőkepiaci részlegének igazgatója elmondta: “A befektetők folytatják a ‘kivárjuk és majd meglátjuk’ stratégiát Európa-szerte, mivel 2009. első negyedévben a szárazföld nagy részén az árak csökkenése volt tapasztalható. Ugyanakkor a magas költségek és a nehezebben hozzáférhető finanszírozás továbbra is korlátozza a piac likviditását, ami főként a nagyobb tranzakciókat érinti. Ennek ellenére van befektetői kereslet a jó elhelyezkedésű, első osztályú ingatlanokra, hiszen ezek az ingatlanok alacsony kihasználatlansággal üzemelnek, így hosszú távú bevételt biztosítanak.”