Hírek

2009.07.17. 06:00

Játék kábeltévé csatornákkal - Mit tehet az ügyfél?

A UPC nemrégiben módosította analóg kábeltelevíziós programcsomagjait, amelyekből többek között a Mezzo csatorna is kikerült. A Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke szerint a csomagok átalakítását a gazdasági körülmények befolyásolják. Kérdés, hogy mit tehet a fogyasztó, ha úgy véli, már nem azt a szolgáltatást kapja, amire előfizetett?

VG Online - Faludi Linda

Július elején meglepetés érhette a UPC analóg televíziós csomagjainak előfizetőit: a Mezzo komolyzenei csatorna ekkortól nem fogható. A cég korábbi közlése szerint a változás oka, hogy új megállapodás született a jogokkal rendelkező Lagardere Networks és a UPC között. Ennek értelmében a Mezzo a továbbiakban kizárólag a szolgáltató digitális programcsomagjaiban található meg.

Az ügyben szerettük volna megszólaltatni a szolgáltatót, de a cég többszöri megkeresésünkre sem reagált. A UPC szóvivője, Szűcs László korábban a zene.hu-nak adott nyilatkozatában úgy fogalmazott: a lépés eredményeképpen már országszerte elérhető a Mezzo, a digitális csomagokra jelenleg mintegy 400 ezer háztartás fizet elő, így a csatornát többen nézhetik, mint korábban.

A Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke szerint a szolgáltatók általában nem szeretik a csomagok átalakítását, ha ez mégis megtörténik, annak oka elsősorban a műsorkészítők által diktált ár változása (azaz emelkedése), és ennek folytán annak elszakadása a reális piaci értéktől. Kéry Ferenc szerint ha egy csatorna megfizethetetlenné válik az alacsonyabb árú csomagok előfizetői számára, szolgáltató kénytelen úgy dönteni, hogy nem terheli a csatorna műsorköltségét az adott csomag előfizetőire. Inkább helyettesíti azt egy másik, „remélhetőleg közel azonos igényeket kielégítő, de olcsóbb csatornával. Például egyik természetfilm-csatornát cseréli egy másikra, vagy egy az adott csomagban még teljesen új profilú csatornával  bővíti a kínálatot és ezzel egyidejűleg gyakran a kérdéses csatornát a magasabb díjú csomagba helyezi, ha ott jobban el tudja viselni a költségek növekedését”.

Arra a felvetésre, miszerint a szolgáltatók így próbálnák a drágább, digitális csomagok irányába terelni az ügyfeleket, Kéry Ferenc úgy válaszolt: a cégektől távol áll, hogy így presszionálják az előfizetőket. Mint fogalmazott, csoportos szolgáltatásról van szó, azaz nem lehet mindenkinek egyénileg a kedvére tenni. „Mindehhez hozzájárul, hogy a csatornák is meghatározzák: mely csomagban lehet őket egyáltalán továbbítani – szóval ebből a szempontból sem könnyű az életünk” – mondta az elnök. Kéry szerint az egyesével történő csatorna választás lenne az igazi megoldás, mely a digitális továbbítási rendszerben már elvben lehetséges, de ez annyira kockázatos üzleti modell lenne a csatornák számára, hogy –  néhány kivételtől eltekintve – nem is engedélyezik.

Mit tehet a fogyasztó ebben az esetben? Az biztos, hogy a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) ebben a kérdéskörben nem illetékes. A szervezet ugyanis a szolgáltatók esetében a törvényben meghatározott minimumfeltételek betartását, valamint az infrastrukturális szabályoknak történő megfelelést vizsgálja – mondta el Márton György, az NHH szóvivője, aki szerint ez a terület inkább a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hatásköre.

A GVH 2007. előtt számos versenyfelügyeleti eljárást folytatott le, amelyekben a kábeltelevíziós szolgáltatók csomagösszetétel változtatásait, mint gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúját felvető magatartásokat vizsgálta – mondta el Dudra Attila, a GVH Hálózatos Ágazatok Irodája vizsgáló főtanácsosa. Hozzátette: az ilyen ügyek lényegében „kikoptak”, miután 2006-2007-től a kiskereskedelmi műsorterjesztési verseny élénkülni kezdett az új előfizetéses műholdas szolgáltatások (mint a DigiTv) és az IPTV szolgáltatások megjelenésével. Így jelenleg már vélhetően a gazdasági erőfölényes helyzet hiánya miatt nem valószínű, hogy ilyen eljárás keretében a GVH vizsgálná a kábeltelevíziós szolgáltatók csomagösszetétel változtatásait.

A UPC július 26-tól érvényes Általános Szerződési Feltételeiből

A kiemelt változtatásokat megtekintheti itt

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva