Hírek

2009.07.12. 10:47

Nagy a jövés-menés az állam cégeinél

Mintha csak június-július fordulójára időzítették volna, a nagy állami cégek vezetői kisebb-nagyobb botrányba keveredtek, ezzel együtt váltás történt ezekben a pozíciókban. A MÁV-nak és a PSZÁF-nak van új vezetője, két másik cég első emberénél rezeg a léc.

VG Online - Vasárnap Reggel

Vagyonkezelő. Szinte a legfrissebb állami céges botrány. Majdhogynem borítékolható: Tátrai Miklós vezérigazgató távozni fog a cél éléről. Erről csütörtökön egyeztetett Bajnai Gordon miniszterelnök a szocialista frakció vezetésével. Az MSZP nem állt ki Tátrai mellett, aki korábban a Pénzügyminisztérium (PM) államtitkára volt.

A tárca jelenlegi vezetője, Oszkó Péter sincs jó viszonyban Tátraival, a minisztérium vizsgálja is a cég működését. Szintén nincs elragadtatva a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. működésétől Bajnai Gordon. A kormányfő a Velencei-tó közelébe tervezett kaszinóvárossal és az ahhoz kapcsolódó ingatlancserével összefüggésben kérte a PM vizsgálatát. Tátrai véglegesnek tekinthető menesztésének időpontja még nem dőlt el, mint ahogy utódlása sem.

MÁV. Az állami vassúttársaságot július eleje óta vezeti új elnök-vezérigazgató. Andrási Miklós kinevezésében az a legizgalmasabb, hogy a Fidesz alapító tagja volt, az idei európai parlamenti választáson pedig a Fidesz-KDNP listájának 46. helyén szerepelt. A közgazdász végzettségű Andrási nem politizál aktívan, jelenleg a Budacash Brókerház befektetési igazgatója, de korábban dolgozott az ÁPV Rt.-nél, a Szerencsejáték Zrt.-nél és Magyar Villamos Műveknél is.

Mivel Bajnai Gordon bejelentése szerint a kormány jövőre 40 milliárd forintot akar spórolni a közösségi közlekedésen, az új első ember feladata a társaság ennek megfelelő átalakítása lesz. A MÁV-nál egyébiránt nemcsak ez az egyetlen vezetőváltás történt a napokban. A cég jelenlegi vezérigazgatója, Heinczinger István a MÁV operatív vezetője lesz, míg a MÁV Cargót Kovács Imre irányítja tovább.

BKV. A fővárosi közlekedési cég korábbi, inkább hírhedt mint híres vezetői nemcsak azzal kergették őrületbe a vállalat egyre színvonaltalanabb szolgáltatásaiért egyre többet fizető budapestieket, hogy lerobbant és veszélyes buszok közlekednek a városban, hogy ráznak a trolik, hogy az ellenőrnek kinevezett biztonsági emberek verik az utasokat, hanem kétes üzleti ügyeikkel is.

A jelenlegi BKV-vezér, Kocsis István felmentését ugyan még senki sem kezdeményezte, de az, hogy Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettes bizonyos ügyek tisztázására szólította fel, arra enged következtetni, hogy mintha fogyna a levegő a cég vezetője körül. Kocsist egy korábbi ügylete miatt „piszkálják”: arról kell majd nyilatkoznia, miként fordulhatott elő, hogy korábbi munkahelye, a Magyar Villamos Művek, ahol vezérigazgató volt, állítólag szabálytalan tranzakciókkal jelentős összegeket juttatott külföldi offshore cégeknek. Ha ez mégsem így volt, akkor azt kellene elmagyarárznia, milyen jogi lépéseket tett a híresztelések ellen. Kocsis várhatóan csak két hét múlva szólal meg az ügyben.

PSZÁF. A többi állami céghez hasonlóan a pénzügyi felügyelet sem a béke szigete. Ha az itteni vezetőváltást egy lapos poénnal akarnánk jellemezni, azt mondhatnánk, hogy a PSZÁF elnökének csak a keresztneve változott: a lemondott Farkas István helyett Farkas Ádám lett a felügyelet vezetője. Az új Farkas felvetette, nem lenne-e érdemes összevonni a PSZÁF-ot és a Magyar Nemzeti Bankot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva