Hírek

2009.08.25. 17:12

Bezártak egy gyárat, mert fegyelmezetlenek voltak a dolgozók

Bezárta venezuelai gyárát a japán Mitsubishi Motors a termelékenység csökkenése és a dolgozók fegyelmezetlensége miatt.

MTI Eco

A japán autógyár közleményben arról tájékoztatott, hogy egyes dolgozók rendszeres távolmaradása, engedetlensége, erőszakossága és törvénytelen viselkedése miatt ideiglenesen bezárják a telephelyet.

Az összeszerelő üzem termelékenysége meredeken zuhant: míg 2004-ben 590 dolgozóval naponta átlagosan 59 autót gyártottak, idén a jóval több, összesen 1412 munkással már csupán napi 33 autó volt a termelési átlag. A hatékonyság így a 2004-es 74 százalékról az idei évre 30 százalékra csökkent - közölte a japán cég.

Az MMC Automotriz által üzemeltetett gyár újraindítása csak akkor képzelhető el, "ha biztosítottak a békés és fegyelmezett munkavégzés feltételei" - közölte a japán társaság. A Mitsubishi hangsúlyozta: kész tárgyalni a munkaügyi minisztériummal a termelés újraindításáról.

A dolgozók és a cég vezetése között már régóta nagy volt a feszültség. Márciusban a munkaügyi minisztérium közreműködésével még sikerült megállapodniuk, a termelékenység azonban így sem nőtt.

A Mitsubishinek az Egyesült Államokban, Hollandiában, Thaiföldön és Japánban működik gyára. Ezeken kívül világszerte számos összeszerelő üzeme van. Az egyik a venezuelai, hasonló működik Kolumbiában és Brazíliában is.

A Dow Jones hírügynökség jelentése szerint a japán gyártó - egyelőre nem végleges - kivonulása csak egy a venezuelai autóipar számos gondja közül. A gépkocsik ára az utóbbi hónapokban robbanásszerűen emelkedett, egyebek mellett azért, mert a kormány árpolitikai eszközökkel próbálta csökkenteni az utakon futó autók számát.

Közben a gyártók problémái is szaporodtak, mert a dollár-bolivar árfolyamra vonatkozó kormányzati korlátozások miatt nehézkessé vált az alkatrészimport. A General Motors Co., a legnagyobb autógyártó Venezuelában például emiatt tartott idén három hónapos kényszerszünetet.

A venezuelai kormány augusztus elején bejelentette, hogy nem hajtják végre azt a tervet, amely szerint 10 000 autót hoznak be Kolumbiából, mert az ottani vezetés több amerikai katona állomásozását tenné lehetővé. Kolumbia helyett inkább Argentínából importálnak, elemzők szerint viszont a magasabb szállítási költségek miatt végül még magasabbra emelkednek az autóárak Venezuelában.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva