Hírek

2009.08.19. 07:20

Német roncsprémium: a Lada érte el a legnagyobb sikert

Elsősorban a külföldi autógyárakat segítette az év elején bevezetett roncsprémium Németországban – derült ki a legfrissebb forgalmi adatokból.

VG

Ezek szerint január és június között 22,8 százalékkal több járművet adtak el a német autókereskedők, mint 2008 első öt hónapjában. Ez összesen 4,7 százalékkal magasabb árbevételt eredményezett nekik.

A német autógyárak bevétele azonban ugyanebben az időszakban egyharmadával csökkent, mivel a roncsprémium elsősorban a külföldi márkák iránti keresletet élénkítette. Ennek az a magyarázata, hogy a német gyárak elsősorban nagyobb, drágább és többet fogyasztó kocsikat állítanak elő, a vevők viszont a válság idején (és részben klímavédelmi megfontolásokból is) inkább a kisebb, olcsóbb, kevesebbet fogyasztó modelleket keresik – tudósít a Neue Zürcher Zeitung.

A hivatalos nevén környezeti prémiumnak nevezett roncsautó-prémiumot januárban vezették be Németországban. Ennek keretében a bezúzásra átadott, legalább 9 éves autók után 2500 eurós támogatást kaptak az új autót vásárlók.

A kezdeményezés első pillantásra óriási siker volt: az erre elkülönített 1,5 milliárd eurós (600 ezer járműre szóló) keretet a hatalmas érdeklődés miatt 5 milliárdra kellett emelni, s az újautó-eladások látványosan megugrottak. A programról készített elemzések azonban több visszásságot mutattak ki.

Klaus Zimmermann, a berlini DIW gazdaságkutató intézet vezetője elhibázottnak tartja, hogy a selejtezés feltételei között nem kaptak nagyobb súlyt a környezetvédelmi szempontok. Szerinte például a programban ki kellett volna kötni, hogy a különlegesen szigorú károsanyag-kibocsátási normáknak is megfelelő, legkorszerűbb motorokkal felszerelt cserejárművek beszerzése ellenében jár a támogatás. A lazább követelmények miatt fordulhatott elő, hogy az akció nyomán például a legnagyobb arányú forgalomnövekedést a Lada tudta elérni.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva