Hírek

2009.09.18. 06:00

Vége lehet a tisztességtelen webshopok korának

Szeptember elsejével megkezdte működését a Fair Business minősítő és alternatív vitarendező rendszer. Az INFOMEDIÁTOR Információs Társadalmi Felhasználóvédelmi Iroda, a Magyar Tartalomipari Szövetség és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Hírközlési Hatóság összefogásával létrejövő testület célja, hogy a fogyasztókat biztosítsa arról, tisztességes webes kereskedővel van dolguk.

VG Online - Faludi Linda

A Fair Business projekt kézikönyveinek elkészítéséhez a Miniszterelnöki Hivatal nyújtott támogatást, a rendszer felépítéséhez 12 millió forintos pályázati forrás áll rendelkezésre. Igaz, utófinanszírozásról van szó, tehát a résztvevők jelenleg önkéntes munkaként végzik a feladatokat – mondta el Mayer Erika, az INFOMEDIATOR munkatársa. Mint mondta, jelenleg már a szükséges információk 90 százaléka megtalálható a Fair Business honlapon.

Mayer Erika elmondta: nem csak fogyasztói, hanem kereskedői oldalról is nagy szükség van a tanúsítási rendszerrel. Egyrészt Magyarország európai szinten jelentős lemaradásban van az elektronikus kereskedelem terén, másrészt a hazai jogi szabályozás igen összetette, így az internetes áruházak üzemeltetőinek nehézséget okozhat a megfelelő weboldalak kidolgozása. Ami a hazai fogyasztókat illeti: az internetezők mindössze 19 százaléka vásárolt már a világhálón és közülük is csak 4 százalék számít rendszeres vásárlónak. Holott a statisztikákból az is kiderül, hogy a neten vásárlók 80 százaléka csak pozitív tapasztalatokat szerzett. Mayer Erika szerint a fogyasztói bizalmatlanságot enyhítheti a Fair Business.

A tanúsítvány két évre kapják meg a feltételeknek megfelelő cégek. Ha eközben jelentős jogszabályváltozás történik vagy új biztonsági kockázat merül fel, illetve ha az adott webbolt nagy mértékben átalakul, a cégnek újra minősíttetnie kell a webhelyet. Fontos tudni ugyanakkor, a minősítés nem vonatkozik a teljesítésre, vagyis arra, hogy az adott webes üzlet megfelelő minőségi és mennyiségű terméket szállít-e a fogyasztónak. Ilyen jellegű probléma megoldásában segít a Fair Business alternatív vitarendezési fóruma. A tanúsított cégek vállalják, hogy fogyasztói panasz esetén alávetik magukat az eljárásnak, bár a döntés el nem fogadása nem jár automatikusan a tanúsítvány elveszítésével.

A cikk folytatása, valamint további információk a témáról a Világgazdaság weboldalán!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva