2009.10.11. 13:40
A világ repülési ipara új, szigorúbb szén-dioxid kibocsátási normákat céloz meg
Szigorúbb üzemanyag-hatékonysági és új szén-dioxid kibocsátási normákat céloz meg a klímavédelem elősegítésére a világ repülési ipara - jelentette be a hétvégén a mintegy 230 légitársaságot tömörítő Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség, az IATA.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ICAO montreáli tanácskozásán először állapított meg a kormánycéloknál is szigorúbb normákat az ágazat számára az üvegházhatást okozó káros szennyeződések légköri csökkentésére.
Az ICAO határozata szerint a repülési iparnak 2020-ig évi 1,5 százalékkal kell javítania az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, azzal a pótlólagos, ambiciózus céllal kiegészítve, hogy 2050-ig ezen felül még évi 2 százalékos hatékonyságjavítást érnek el. Ehhez a célkitűzéshez nemcsak a légitársaságok, de a repülési ipar többi szereplője, a gyártók, a repülőterek és a navigációs szervezetek is csatlakoznak.
Az évi másfél százalékos csökkentést még 2007-ben határozták el az IATA-hoz tartozó légitársaságok, és ez alapján a 2005-ös szinthez képest 2050-ig összesen mintegy 50 százalékos csökkentést tűztek ki akkor az ágazati szén-dioxid kibocsátásban. Az IATA főtitkára szerint a még szigorúbb normákkal a repülési ipar a maga részéről egyedülálló célokat fogalmazott meg, és modell lehet más iparágak számára is. Giovanni Bisignani úgy véli, hogy az ICAO új nyilatkozata az év végi koppenhágai klímacsúcson is mintaként szolgálhat.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ICAO montreáli tanácskozásán először állapított meg a kormánycéloknál is szigorúbb normákat az ágazat számára az üvegházhatást okozó káros szennyeződések légköri csökkentésére. Az ICAO határozata szerint a repülési iparnak 2020-ig évi 1,5 százalékkal kell javítania az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, azzal a pótlólagos, ambiciózus céllal kiegészítve, hogy 2050-ig ezen felül még évi 2 százalékos hatékonyságjavítást érnek el.
Ehhez a célkitűzéshez nemcsak a légitársaságok, de a repülési ipar többi szereplője, a gyártók, a repülőterek és a navigációs szervezetek is csatlakoznak. Az évi másfél százalékos csökkentést még 2007-ben határozták el az IATA-hoz tartozó légitársaságok, és ez alapján a 2005-ös szinthez képest 2050-ig összesen mintegy 50 százalékos csökkentést tűztek ki akkor az ágazati szén-dioxid kibocsátásban.
Az IATA főtitkára szerint a még szigorúbb normákkal a repülési ipar a maga részéről egyedülálló célokat fogalmazott meg, és modell lehet más iparágak számára is. Giovanni Bisignani úgy véli, hogy az ICAO új nyilatkozata az év végi koppenhágai klímacsúcson is mintaként szolgálhat.