Hírek

2009.10.07. 08:42

Lendületben az IPTV-piac - Hogyan lehet az ügyfelet megfogni?

Az élénkülés jelei tapasztalhatók a két éve indult, ám azóta „fontolva haladó” internetalapú televíziózás (IPTV) területén – vélekednek a Világgazdaság által megkérdezett szolgáltatók.

Sági Gyöngyi

Az új technológiát a piaci szereplők az ügyfélmegtartás egyik előremutató eszközének tartják, de nem elhanyagolható a számukra az sem, hogy a szolgáltatásból biztos bevételre számíthatnak. Az operátorok számára az IPTV abból a szempontból is kapóra jött, hogy az egyik kulcseleme lehet a többféle szolgáltatást egy díjcsomagban kínált ajánlatoknak. Ez utóbbi piaci modell Nyugat-Európában már évekkel ezelőtt megjelent. Magyarországon alig egy-két éve indult csak el, de azóta egyre több szolgáltató él a lehetőséggel, hogy telefont, internetet, tévét egy tarifáért ajánljon.


Az eddigi nyilvános bejelentések alapján négy szolgáltatónak biztosan van a kínálatában nettévés ajánlat is. Közülük azonban csak a Magyar Telekom (MT) és az Invitel kínálja ezt a saját hálózatára építve. A GTS-Datanet és az Interware az MT nagykereskedelmi konstrukciójával lépett az elmúlt hetekben, hónapokban erre a piacra. Mivel nincs hivatalos felmérés erről a szegmensről, így csak becsülni lehet a szolgáltatás magyarországi ügyfeleinek számát, ez az operátoroktól kapott adatok összesítése alapján nagyjából 60–70 ezer közé tehető.


Az internetalapú televíziózás további fejlődése függ az adott ország széles sávú hálózatától, az operátorok fejlesztési erőforrásaitól, valamint attól, hogy utóbbiak milyen beruházásokat részesítenek előnyben. Az IPTV élesben történő használatakor bizonyosodott be ugyanis, hogy minőségi szempontból megbízhatóbb szolgáltatást inkább a drága optikai hálózatokon nyújthatnak a cégek, ezek azonban az országok jelentős részében – nálunk is – lassú ütemben épülnek ki.


Európában öt éven belül megduplázódhat az IPTV-előfizetők száma, valamint az operátorok bevétele. A Pyramid Research amerikai piackutató felmérése szerint a múlt év végén a fizetős tévészolgáltatások ügyfelei közül még csak 8,2 százaléknak volt IPTV-előfizetése, és ebből mintegy 2,1 milliárd euró bevétele származott az operátoroknak. Szakértők szerint 2014-re annak ellenére megkétszereződhetnek ezek a számok, hogy a válság néhány európai országban kérdésessé teheti a távközlési cégek további széles sávú internetes fejlesztéseit.



Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva