Hírek

2009.12.08. 10:52

A karácsony sem ellensúlyozza a csökkenő fogyasztást

A legutolsó előrejelzések szerint a háztartások fogyasztása mintegy 7 százalékkal esik vissza a tavalyi évhez képest, emellett pedig a megvásárolt áruk és szolgáltatások körében is jelentős szerkezetváltásnak lehettünk tanúi. A háziasszonyok a pénzük helyett, inkább az idejükből áldoznak többet, vagyis a rendelkezésükre álló szűkebb forrásból gazdálkodva a legtöbbet igyekeznek kihozni, és a legjobb áron hozzájutni a termékekhez – derül ki a GfK Hungária adataiból.

GfK Hungária

Az elmúlt félév a Trading down (termékszerkezet változás, az olcsóbb termékek irányába való elmozdulás) jegyében telt el és ez tulajdonképpen nem csak a kiskereskedelmi szektorra érvényes megállapítás, hanem az egész magyar gazdaságra. A legutolsó előrejelzések szerint a háztartások fogyasztása mintegy 7 százalékkal esik vissza a tavalyi évhez képest, emellett pedig a megvásárolt áruk és szolgáltatások körében is jelentős szerkezetváltásnak lehettünk tanúi. Az erőteljesen megcsappant vásárlóerő és a makacsul kitartó válság jelentős kihívásokat hozott a fogyasztók számára.

A GfK Hungária elemzői már szeptember elején jelezték a vásárlási szokások változásának várható irányait. A háziasszonyok a pénzük helyett, inkább az idejükből áldoznak többet, vagyis a rendelkezésükre álló szűkebb forrásból gazdálkodva a legtöbbet igyekeznek kihozni, és a legjobb áron hozzájutni a termékekhez. A vásárlók először a megvásárolt jószágok mennyiségéből adtak le, bár a minőséget próbálták megőrizni. Amikor erre már nem volt lehetőségük, elkezdtek az olcsóbb termékek irányába fordulni. 
 
„Számomra a legnagyobb tanulsága ennek az időszaknak az, hogy a háztartások fogyasztási szokásai olyan módon rendeződnek vissza, hogy a rendszerváltás óta vágyott állapotot, egy modern fogyasztási szerkezetet véleményem szerint csak 10-15 éves távlatban leszünk képesek elérni” – mondta el Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.

Ismét az évezred eleji szinten van az élelmiszer – teljes fogyasztáson belüli – aránya, és a minőségi élet megéléséhez tartozó kiadások nem hogy nem emelkedtek az elmúlt egy évben, hanem még egy viszonylag alacsony szintről tovább csökkentek. A szabadidővel kapcsolatos kiadások, vagy a mobilitásra fordított összegek apadása semmiképpen sem jó jel a fogyasztási ipar szereplői számára.

A szakértők rámutatnak, hogy a negyedévente mért, a háztartások várakozásait számszerűsítő Vásárlási Hajlandóság Indexe, valamint a tényleges költések alakulása az elmúlt időszakban együtt mozgott, vagyis a vásárlási kedv változása megmutatkozott a napi fogyasztási cikkekre fordított összegek alakulásában. Elemzők szerint az elmúlt évek tendenciáinak tükrében szinte bizonyos, hogy a kereskedelemben az év közben elszenvedett hiányt még a karácsonyi szezonban sem tudja kompenzálni a piac.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva