Hírek

2010.01.05. 06:00

Folytatódó gyógyszerfúziók?

A tavalyi év mindenképpen a megafúziók és óriásfelvásárlások éve volt a gyógyszeriparban, de 2010-et is egy hasonlóan grandiózus üzlettel kezdte az iparág: tegnap jelentette be a svájci gyógyszeripari mamut Novartis, hogy megvásárolja a szemápolási és gyógyászati termékeket gyártó amerikai Alcon 77 százalékát, és a fennmaradó hányadra is igényt tartana.

Németh Márk

Míg a tavalyi év első felében az akvizíciók fő mozgatórugója a válság következtében beesett részvényárfolyamok, és az ezáltal olcsóbbá vált a „bevásárlás” volt, az elmúlt időszakban egy másik motiváció is előtérbe került: a vállalatokat a hamarosan lejáró gyógyszerszabadalmak okozta helyzetre való felkészülés is egyre inkább lépésre készteti.

2009-et jól jellemzi, hogy a világ tíz legnagyobb felvásárlása közül az első és a harmadik is az gyógyszeriparhoz kötődött, ráadásul az iparág történetének hét legnagyobb felvásárlásából közül három is tavaly volt. Az idei évhez hasonlóan a tavalyi is óriás akvizícióval kezdődött: a világ legnagyobb gyógyszergyártója, az amerikai Pfizer januárban jelentette be, hogy 68 milliárd dollárért felvásárolja a szintén amerikai Wyeth-et, amely akkor a világ 12. legnagyobb árbevételű gyógyszeripari cége volt. A Pfizer lépését gyorsan követték a konkurensei is, hiszen alig egy hónappal később jelentette be az Merck & Co, hogy felvásárolja hazai riválisát, a Schering-Plough Corporation-t. Egy hétre rá pedig a svájci Roche közölte, hogy végre sikerült megállapodnia a felvásárlásról a Genentech biotechnológiai óriással.

Számos további, dollármilliárdos nagyságrendű felvásárlás történ még az év során, legutóbb decemberben a francia Sanofi-Aventis jelentette be, hogy megvásárolja az egészségápolás területén tevékenykedő amerikai Chattem céget. Ez utóbbi tranzakcióval a hazánkban is tevékenykedő cég az OTC (nem vényköteles) piacon erősítené tevékenységét.

Míg 2009 elején a gyógyszeripari felvásárlási lázat egyértelműen a gazdasági válság hatására bezuhant részvényárak hozták meg, addig az előbb említett, illetve a tegnap bejelentett akvizíciót más is motiválta. A nagy nemzetközi gyógyszeripari óriások, mint a Novartis, a GlaxoSmithKline és a Sanofi-Aventis, körében egyre inkább tendencia, hogy a gyártók próbálnak kilépni az egészségiparon belül a szigorúan vett gyógyszergyártáson kívüli területekre, hogy a portfóliójuk diverzifikálásával több lábon állhassanak.



Ennek fő oka pedig, hogy a közeljövőben minden eddiginél több gyógyszerük szabadalma jár le, ami jelentősen ronthatja az érintett szerek forgalmát. A Novartis például 2012-ig elveszíti a legkelendőbb gyógyszerei közé tartozó Diovan vérnyomáscsökkentő készítmény, valamint a leukémia kezelésére használt Gleevec szabadalmát. A portfólió diverzifikálásának egyik elsődleges eszköze pedig az, hogy az érintett óriások felvásárolnak a szűk értelemben vett gyógyszergyártás területén kívül eső, más profillal is rendelkező egészségipari cégeket.



A Novartis a szegmensében piacvezető, főképpen az Opti-Free konktaklencse-ápolási folyadékairól, illetve különböző szemcseppjeiről híres amerikai vállalat tegnap bejelentett felvásárlásával a szemgyógyászati piacon lévő portfólióját bővíti tovább, a korábban megszerzett Ciba Vision és a Lucentis után. „A felvásárlásnak köszönhetően könnyebben tudunk belépni az egészségügyi piac eme gyors növekedésű szegmensébe a benne rejlő kockázatok mérsékelése mellett. Stratégiai szempontból az Alcon nagyon jól illeszkedik a Novartis kiegészítő termék portfoliójához és a K&F összhanghoz. A látás védelmét szolgáló termékek piaca dinamikusan fejlődik, a szegmens termékei iránt egyre csak nő a kereslet, elsősorban a világ népességének öregedése következtében” – mondta Daniel Vasella, a Novartis elnök-vezérigazgatója. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva