Hírek

2010.03.18. 11:52

Húsvéti édességkörkép - A tejcsoki előretör

A húsvéti édességek kiskereskedelmi forgalmának évek óta tartó növekedése megtorpant tavaly. A 2009-es ünnepi időszakban 1 százalékkal csökkent a bolti eladás, mintegy 2,7 milliárd forintra, állapította meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe. Mennyiségben, a 8 százalék csökkenés következtében a forgalom 890 tonna körül alakult.

Nielsen

Legnépszerűbb évek óta a csokoládétojás és a nyúl. Utánuk értékben a más ajándékot is tartalmazó édességcsomagok következnek, a hagyományos csomagok és a csokoládéból készült kacsa, bárány és csibe.

A nugátot a tejcsokoládé mennyiségben először három éve előzte meg a húsvéti édességek bolti forgalmában, és tavaly tovább erősítette vezető pozícióját. A tejcsokoládéból készült ünnepi figuráira 61 százalék jutott a bolti eladásból tavaly, míg a nugátosokra 34 százalék. A két drágább szegmens, az étcsokoládé mutatója 4, a tej+fehéré 1 százalék.

A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy az elsősorban nugátra  koncentráló, kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat. A tejcsokoládé jóval drágább, mint a nugát. A tavalyi húsvét hónapjában, áprilisban egy kilogramm tejcsokoládéból készül húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3 895 forint volt, míg nugátból csak 1 529 forint.

Az értékesítésben egyre nagyobb rész jut a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatornára. Piaci részesedése 26 százalékról 30-ra nőtt tavaly húsvétkor, az előző évi ünnepi időszakhoz képest.

Ez nyilván összefügg a kereskedelmi márkák nagyobb súlyával. Amíg 12-44 százalék jutott rájuk tavaly az ünnepi időszak hónapjaiban, addig egy évvel korábban még csak 9-17 százalék.

A bolttípusok között nagyobb lett a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek részaránya is. Mindez a hipermarket rovására történt, amelynek mutatója 60-ról 53 százalékra csökkent.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva