2010.05.18. 11:20
Közösségépítés: dől a pénz? Mivel próbálkozik a Facebook, az iWiW és a MyVip?
Más üzleti modellel próbálkozik az iWiW és a myVIP tulajdonosa, s a Facebook reklámjait értékesítő EMG
Mennyi pénz folyik be a közösségi oldalakból, és milyen csatornákon ki milyen üzleti modellel dolgozik? Ennek a kérdésnek próbált utánajárni lapunk a két nagy hazai piaci szereplő, az iWiW és a myVIP, valamint a nemzetközi óriás Facebook magyarországi hirdetéseit értékesítő EstMediaGroup (EMG) megkeresésével.
„A válság ellenére tavaly az iWiW bevételei nem változtak érdemben az előző évhez képest, és meghaladták a félmilliárd forintot, hasonlatosan 2008-hoz. Az üzemeltetési költségek (fenntartás, infrastruktúra) pár százmillió forintot emésztettek fel, így az üzletág pozitív eredménnyel zárta az évet” – tájékoztatta a Világgazdaságot Vaszily Miklós, a közösségi oldalt üzemeltető Origo Zrt. vezérigazgatója.
Elmondása szerint az árbevételükön belül a hagyományos hirdetések aránya évről évre egyre csökken, és mindinkább áttolódik a hangsúly a partneri kapcsolatokból származó bevételekre. Utóbbiak jellemzően az olyan jellegű együttműködéseket takarják, amelyek során egy szolgáltató a saját céljaira használhatja az iWiW által nyújtott közösségi lehetőségeket, esetenként kizárólagos jelleggel egy-egy területen belül. A trendeket jól mutatja, hogy míg három-négy évvel ezelőtt még a bannerhirdetésekből származott gyakorlatilag a teljes árbevételük, addig mára már az összforgalom több mint negyedét az új típusú bevételek adják. „A jövőben tovább erősítenénk az iWiW közösségi erejét, funkcionalitását, és ha ez sikerül, akkor a partneri kapcsolatokban még nagyobb bevételi potenciál keletkezik. Emellett a különböző alkalmazásokban, az azokon keresztüli, a fejlesztőkkel történő bevételmegosztásban is nagy lehetőségeket látunk, ennek azonban előfeltétele az applikációk megerősítése, népszerűsítése, valamint egy megfelelően alkalmazható fizetési rendszer kidolgozása” – mondta a terveikről Vaszily Miklós.
A különbözőségre játszik a piac másik magyar résztvevője, a myVIP. „Az üzleti modellünk alapelve, hogy mást nyújtsunk, mint a másik két piaci szereplő, mivel csak így tudunk velük hatékonyan versenyezni. Mi ennek megfelelően elsősorban a fiatalokra koncentrálunk, a 2,8 millió regisztrált tagunkból egymillió 18 év alatti, így zömmel az őket érdeklő tartalmak, szolgáltatások fejlesztése áll a fókuszunkban, hogy megtartsuk azon szokásunkat, hogy a fiatalok nálunk kezdjék a közösségi életüket élni. De természetesen a közel 2 millió felnőtt regisztrált tag is kiemelt figyelmet kap” – mondta a Világgazdaságnak Holman Endre, a myVIP-et üzemeltető Generál Média Kft. ügyvezető igazgatója, tulajdonosa. A honlapot ennek megfelelően a videók, a zene és a játékok irányába fejlesztik tovább, kiemelten figyelve a helyi jellegű tartalmakra.
A cikk folytatása itt olvasható!