Hírek

2010.08.18. 15:05

A MÁV haldoklása - Érdekcsoportok, regulázás, hiányok

Változatlanul bőven lesz alkalma adósságot kezelni az Államadóság Kezelő Központ éléről a MÁV-hoz érkezett vezetőnek. Ugyanakkor előző pozíciójában aligha sajátíthatta el a különböző érdekcsoportok megregulázását, pedig a vasút a belső együttműködés hiányától szenved a leginkább. Ez a fő akadálya a szolgáltatási szemlélet meghonosításának is. Félő, hogy bizonyos helyeken az utasok már visszavonhatatlanul átszoktak a buszra, s a társadalom szempontjából előnyösebb, környezetbarát vasúti közlekedés lassú haldoklását az új kormány sem tudja megállítani. Ha kerüli a konfrontációt, akkor biztosan nem – olvasható a Figyelőben.

Figyelő

A MÁV mintegy 230 milliárd forinttal tartozik pénzintézeteknek, összes kötelezettsége pedig 743 milliárd forintra rúg a tavalyi konszolidált mérlege szerint. A vállalat tájékoztatása szerint a hiteltörlesztési kötelezettség az idén 18 milliárd forint, jövőre pedig már 43 milliárd lesz. Jelzésértékű, hogy a kormány a korábban az Államadósság Kezelő Központot vezető Szarvas Ferencet nevezte ki a MÁV élére.

A Figyelő kereste az elnök-vezérigazgatót, de ő augusztus elsejei munkába állását követő egy hónapban nem kíván nyilatkozni egyetlen médiumnak sem. Az Állami Számvevőszék 2008-as jelentése szerint a költségvetés 1993. július 1-jétől – akkor alakult a MÁV részvénytársasággá – 2007 végéig folyó áron összesen 1698 milliárd forinttal finanszírozta a céget, amiből 405 milliárdot tett ki a tőkejuttatás, hitelátvállalás és szanálás.

Az adósság felhalmozódásához jócskán hozzájárult a személyszállítás és a vasúti infrastruktúra alulfinanszírozottsága, ugyanakkor egyértelmű a vállalatcsoport gyenge hatékonysága és az adminisztratív vezetés túlméretezettsége. A Reformszövetség 2008-as tanulmánya megállapítja, hogy 2002 óta a MÁV-csoportnál lezajlott bérnövekedés a magán- és a közszférában mért átlagot egyaránt meghaladta. Ennek az lett a következménye, hogy ma egy mávos főosztályvezető nagyságrendileg annyit keres, mint egy Volán társaság vezérigazgatója, miközben össze sem hasonlítható kettejük felelősségi köre.

A cikk nem ért véget, lapozzon!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva