Hírek

2010.08.27. 14:30

Nem csak a magyarok esznek kevesebbet

A KSH legfrissebb összesítése szerint az élelmiszer-napicikk vegyes kiskereskedelmi üzletekben 3,8 százalékkal kisebb mennyiséget adtak el az első fél évben, mint egy évvel korábban, a júniusi értékesítés pedig 3,2 százalékkal volt kevesebb.

Nielsen - GfK

A Nielsen piackutató vállalat Growthreporter nevű elemzése ugyanakkor kimutatta, ezzel a folyamattal Magyarország nincs egyedül: tíz fejlett európai országban is kevesebb élelmiszert adott el a kiskereskedelem a második negyedévben. És amint  Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója kiemelte: a forgalmi érték is tíz orszában csökkent az említett időszakban.

A görög, német, holland, svéd, dán, olasz, norvég, cseh és lengyel piacon kelt el Magyarországon kívül kevesebb élelmiszer és napicikk, míg a legnagyobb arányú mennyiségi növekedést a török és szlovák (4-4 százalék), spanyol, svájci, portugál és ír piac (3-3) érte el a második negyedévben, a múlt évi második negyedévhez képest.

A 21 vizsgált ország átlagos inflációja a tavalyi harmadik és negyedik negyedévi 1,3 százalékos átlag után az idei első negyedévben 0,5 százalékra csökkent, majd a másodikban 0,8-ra emelkedett. Magyarországon az élelmiszer-kereskedelem átlagára 0,6 százalékkal mérséklődött a második negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz képest.

A magyar fogyasztókra nem jellemző "hirtelen felindulásból" elkövetett – vagy a szakzsargon szerint: impulzív – vásárlás. Erre az előre nem tervezett vásárlásra ugyanakkor nagymértékben számítnak a hipermarketek, ezért teszik ki az akciós termékeket az áruházak leglátogatottabb folyosóira. A GfK Hungária Shopper VIP kutatása szerint azonban a magyar fogyasztók 82 százaléka állítja, hogy vásárlásait tudatosan, előre tervezi meg. Hasonló eredményre jutotta a piackutató cég Ausztriában, Szlovákiában és Csehországban is. A déli régió, a bolgár, a szerb és a horvát lakosság pedig inkább az élményszerű, nézelődő vásárlást kedveli.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva