Hírek

2010.10.12. 15:00

Adósságspirál és késedelmes fizetés - a legnagyobb nehézségek

Leginkább határon túli partnereiknek értékesítenek halasztott fizetéssel a magyar cégek, annak ellenére, hogy azok nagyobb csúszással fizetnek, mint hazai ügyfeleik - derül ki az Atradius Fizetési Szokások Barométer legújabb számából. A tanulmány szerint a magyar cégek komolyan vették a válságot, és hatékonyabb követeléskezelést alkalmaztak az elmúlt egy évben.

Atradius - Világgazdaság Online

A megkérdezett magyar vállalatok nagyobb arányban alkalmaznak halasztott fizetést a külföldi ügyfeleikkel (72 százalék), mint a belföldiekkel (54 százalék) szemben, és ez a hajlandóság a fizetési határidő hosszában is megmutatkozik, hiszen az átlagos belföldi fizetési határidő 27 nap, addig ez a külföldiek esetében 35 nap.  Az adatok szerint a magyar vállalatok elsősorban az osztrák és német ügyfeleket preferálják. Pedig az átlagos külföldi partner előnyben részesítését nem indokolják tények, állapítja meg az Atradius Fizetési Szokások Barométer idei második száma.

Az átlagos belföldi fizetési időtartam 30 nap, míg az átlagos külföldi 42 nap, azaz a tapasztalatok szerint a belföldi vevők tartozásaikat az átlagos fizetési határidőtől számított 3 napon belül, ellenben a külföldi vevők csak 7 napon belül fizették ki.

A megkérdezett magyar vállalatok a vevő típusok alapján különböztetik meg az alkalmazott fizetési határidőket, a legfontosabb meghatározó tényező (48 százalék) a vevő pénzügyi stabilitása. A vállalkozások több választ is megjelölhettek, így a vállalat sztenderd fizetési határideje (42 százalék), és a vevő alkupozíciója (41 százalék) követi a pénzügyi stabilitást a listán.

Az, hogy a cégek ennek ellenére meg tudták őrizni pénzügyi stabilitásukat, leginkább két tényezőnek a jó követelésmenedzsmentnek, illetve az „erős készpénzes pozíciónak” köszönhető. Abban az esetben, ha a késedelmes számláknak mégis voltak komolyabb következményei, az általában a vállalatnak a szállítók felé történő fizetési halasztásában valósult meg, ugyanis a megkérdezettek 42 százaléka vallotta ezt. Emellett míg Magyarországon a belföldi eladások tekintetében 46 százalék a készpénzes fizetések aránya, addig ez Európában 64 százalék, ami azt mutatja, hogy a magyar cégek sokkal többször veszik igénybe a szállítói hiteleket, mint európai társaik. „Ezek az adatok jól megvilágítják, hogy ha a fizetési láncban probléma jelentkezik, azt a partnerek továbbhárítják. Éppen ezért nagyon fontos, hogy kellő információkkal rendelkezzünk partnereinkről, és megfelelő követeléskezelést alkalmazzunk, valamint hitelbiztosításokkal védekezzünk a kockázatok ellen” – állította Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító országigazgatója.

A cikk folytatása itt olvasható!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva