Hírek

2010.10.01. 09:41

Megéri-e a totálkár, avagy KGFB vagy casco?

Nem megfelelő a hazai biztosítók totálkár-rendezési gyakorlata a KGFB körében az Indra Biztosítottak Egyesülete szerint. A Magyar Biztosítók Szövetsége szerint azonban a rendszer nem szorul változtatásra, bár azt elismerik, hogy jobban járhatnak azok az autósok, akik a casco terhére rendezik a kárukat. A Világgazdaság Online szakértők segítségével járta körül a kérdést.

Világgazdaság Online - Faludi Linda

Autós vagyok, akik balesetet szenvedett, a kocsimat összetörték. A kár a kötelezőm segítségével szeretném rendezni. A kérdés az, hogy megéri-e megjavíttatni az autót vagy inkább gazdasági totálkárként könyvelje-el a biztosító? A magyarországi biztosítók számítással döntik el, melyik utat kövessék. Ha a javítás értéke meghaladja az autó kárkori értékének 50-70 százalékát (az arány esetenként változik), akkor gazdasági totálkárnak tekintik az esetek. Ebben az esetben roncstelepektől kért ajánlatok segítségével megállapítják az autó roncsértékét. Az autót megveszi a roncstelep, a biztosító pedig kifizeti a kárkori érték és a roncsérték különbözetét.

Méltányos-e ez a módszer? Az Indra Biztosítottak Egyesülete szerint nem, mivel az európai gyakorlat szerint a biztosítók ilyen esetben általában az autó teljes, kárkori értékét kifizetik – mondta Pintér György, az Egyesület vezetője. Az itthon alkalmazott módszer azonban arra ösztönzi a biztosítókat, hogy minél magasabb roncsértéket határozzanak meg, ráadásul nem is biztos, hogy a biztosítón keresztül valóban sikerül értékesíteni a roncsot a megjelölt áron. A szervezet azért indítványozza, hogy a hazai biztosítók változtassanak gyakorlatukon; fizessék ki 30 napon belül a teljes kárkori értéket a vétlen tulajdonosnak, a roncsot pedig értékesítsék maguk.

Bár az Indra által felvetett, totálkár esetén alkalmazott fizetési arányok nem biztos, hogy pontosak, mindenképpen az ügyfelek érdekét szolgálná, ha a gazdasági totálkárral kapcsolatos eljárásrendet szabályoznák – mondta Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) gépjármű tagozatának elnöke. A szakértő szerint a külföldi biztosítók gyakorlatával való összevetés nem feltétlenül állja meg a helyét, hiszen a külföldön futó autók átlagéletkora jóval alacsonyabb a hazai járműparkénál, így a kárkori érték közelebb áll a kocsi eredeti értékéhez.

További részletek

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva