Hírek

2011.07.29. 07:56

Romák a torz vágóképen

A cigányok továbbra is főként deviánsként, bűnözőként, szegényként, állami gondozottként jelennek meg a híradásokban.

MTI

Az elmúlt egy évtizedben szinte semmit nem változott a romákról alkotott médiakép. Továbbra is főként deviánsként, bűnözőként, szegényként, állami gondozottként vagy ezen témakörökhöz kapcsolva "vágóképként" mutatják a cigányokat a híradásokban.

A romákkal kapcsolatos médiamegjelenésekről az elmúlt másfél évtizedben több átfogó kutatás is készült, közülük Bernáth Gábor és Messing Vera 1998-ban készített Vágóképként, csak némában című tanulmánya a legismertebb.



A két szakember több mint tíz évvel ezelőtti - valamint a 2001-ben és 2006-ban megismételt - megállapításai és a Kisebbségi és Emberi Jogi Alapítvány (KEJA) napokban zárult médiakampányának részeként ismertetett tanulmánya alapján megállapítható: a hátrányos helyzetű emberek, főként a romák médiamegjelenése az eltelt évek alatt szinte alig változott. Az ezredforduló előtt romákkal kapcsolatos híradások főként helyi konfliktusokkal, bűnesetekkel vagy politikai eseményekkel, szociális kérdésekkel összefüggésben keletkeztek, de az elmúlt másfél év eredményeit figyelembe véve is hasonló eredményeket állapítottak meg a kutatók.

A felmérések szerint a lakosság 65,6 százaléka bűnözőként, 60 százaléka szegényként látja a televízióban a cigányokat, míg munkásként, politikusként vagy vállalkozóként alig 12 százalék. A megkérdezettek többségének véleménye szerint az utóbbi évtizedben az általános társadalmi megítélés változtatására, a diszkrimináció visszaszorítására irányuló törekvések kevés sikerrel jártak.
   
A kutatás kitért arra is, hogy az emberek kétharmada elégedetlen a romák munkaerő-piaci, társadalmi és gazdasági helyzetével, valamint jövőbeli kilátásaival. A felmérés szerint 87 százalék úgy véli, maguk a romák tudnak hozzájárulni leginkább a cigánysággal szembeni diszkrimináció csökkentéséhez, de 80 százalék fölötti az eredmény e tekintetben az oktatási intézmények, civil szervezetek, munkahelyek, helyi önkormányzatok és a média vonatkozásában is. A személyesebb, az élethelyzetet és problémát részletesebben bemutatni képes médiaeszközökről gondolják a legtöbben, hogy pozitív hatásuk lehet a diszkrimináció csökkentésében.   
   
Bernáth Gábor kutató, a Roma Sajtóközpont igazgatója elmondta: a romákkal kapcsolatos médiamegjelenés fordulópontnak számít a 2006-ban történt olaszliszkai gyilkosság, valamint az, hogy a cigányellenesség megjelent a mindennapok közbeszédében, a politikai kommunikációban és a döntéshozó testületekben. Hozzátette: bár a médiamegjelenés bővült a szórakoztatóműsorok és a tehetségkutató versenyeknek köszönhetően, de szerinte ez a "zárt vagy celebvilág" önmagában nem segít, ezért a romákat a mindennapi életünk részeseiként, a társadalom egyenrangú tagjaiként kellene bemutatni. Példaként a tavaly októberi vörösiszap-katasztrófával kapcsolatos beszámolókat említette, amelyek a bajba jutott devecseri cigányokat ugyanolyan károsultakként, azonos sorsú emberekként mutatták be. Bernáth Gábor azt mondta: ha az üzleti szféra megtalálná a cigányokat - és szerinte volna is mivel -, nagymértékben javulna a cigányokról kialakított kép akár a reklámokon, akár a könnyű műfajokon keresztül.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva