Hírek

2012.05.30. 11:59

Kevesebb hűtőt veszünk, mint egy éve

A háztartási gépeket előállító és forgalmazó vállalkozások lehetnek a csökkenő lakossági fogyasztás vesztesei az idén, egyes termékcsoportok iránt már az év első hónapjaiban is 10 százalékkal esett a kereslet - állapította meg az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb iparági előrejelzésében.

MTI

Az Atradius szerint a hipermarketekkel küzdő, kis alapterületű műszakicikk-üzleteket különösen rosszul érinti majd a zsugorodó fogyasztás.

A hitelbiztosító szerdai közleménye szerint a csökkenő hazai fogyasztás különösen rosszul érintheti a háztartási gépeket gyártó és forgalmazó hazai vállalkozásokat. Az Atradius, amely kutatásában több mint ezer magyarországi vállalkozás gazdálkodási adatait elemezte, összességében 50 milliárd forintot meghaladó kitettséget kezel az iparágban.

Az Atradius prognózisában, bár a hazai lakosság fogyasztása tavaly lényegében stagnált, 2012 végére már 2,7 százalékos csökkenéssel számol. Ezt többek között az is alátámasztja, hogy a magyar háztartások vásárlási hajlandósága az év első három hónapjában a valaha itthon mért legalacsonyabb szintre süllyedt - teszik hozzá.

A hitelbiztosító adataiból az derül ki, hogy 2012 első negyedévében Magyarországon 6 százalékkal csökkentek a háztartásigép-eladások 2011 első negyedévéhez képest. A változást leginkább a fagyasztószekrények és a szárítógépek piaca szenvedte meg, amely 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent. Legkevésbé a mosogatógépek iránt esett vissza a kereslet.

A hanyatló fogyasztás érzékenyen érinti a háztartási gépeket árusító kiskereskedelmi egységeket: a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene 2012 februárjában 2,7 százalékkal esett vissza az előző év februárjához képest. A bútor-műszakicikk üzletekben pedig még ennél is nagyobb mértékű, közel kétszámjegyű, 9,9 százalékos zuhanás volt tapasztalható az előző év második hónapjához viszonyítva. Ráadásul, idén olyan egyedi fogyasztásélénkítő esemény sem várható, mint a tavalyi magánnyugdíj-pénztári reálhozamok kifizetése - teszik hozzá.

"A műszaki cikkeket árusító boltoknak emelkedő költségekkel, csökkenő haszonkulcsokkal és éles versennyel kell szembenézniük egy csökkenő kereslet jellemezte piacon. A kis alapterületű üzletek nehézségeit növeli, hogy a kisebb háztartási gépeket egyre többen a nagybevásárlások alkalmával, nagy alapterületű kiskereskedelmi egységekben, hipermarketekben veszik meg. Ugyancsak jellemző, hogy sok termékcsoportban a háztartásokra vetített ellátottság mértéke mostanra elérte a 100 százalékot" - idézik a közleményben Vanek Balázst, az Atradius országigazgatóját.

Vanek Balázs úgy látja, hogy ilyen piaci hangulatban a szállítóknak különösen óvatosan kell eljárniuk vevőikkel, mert mostanra nem maradt elég tartalék a késedelmes fizetések finanszírozására.

Az Atradiusnál úgy vélik, hogy a műszaki boltokkal szemben a háztartási gépeket gyártó vállalkozások és beszállítóik számára kiutat jelenthetnek az uniós piac nyújtotta lehetőségek. A hitelbiztosító előrejelzése szerint több európai országban növekedni fog a kereslet a háztartási gépek iránt: Franciaországban 3, míg Magyarország legjelentősebb exportpiacán, Németországban 2 százalék lehet a piac bővülésének mértéke 2012-ben.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva