2017.01.13. 08:35
A piac szabályozása nem jelenti azt, hogy a régi műveket száműzték volna az osztálytermekből
Tankönyvelemző munkacsoportot hoznak létre.
Megosztottak a történelemtanárok abban a kérdésben, hogy megfelelőek-e a szakoktatásban használt atlaszok. A Történelemtanárok Egylete (TTE) közölte, elfogadhatatlannak tartják, hogy a 2016/2017-es tanév őszi vizsgaidőszakától már nem akarja engedélyezni a szaktárca a szabad atlaszválasztást a történelem érettségi vizsgán. A TTE szerint ez hátrányos helyzetbe hozza azokat, akik eddig nem az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) által kiadott atlaszból készültek.
A Történelemoktatók Szakmai Egyesülete (TSZE) viszont úgy véli, az utóbbi években mind bővebb segédanyagokat sűrítettek az újabb és újabb atlaszokba, ami káros következményekkel járt. A térképgyűjtemények kevésbé szolgálták a kompetenciafejlesztést (hiszen a diákok a térképek értő használata helyett inkább a kronológiai listát alkalmazták mechanikusan az adatok egyszerű kimásolásával), továbbá rontották az érettségi vizsga színvonalát – mondta lapunknak Nánay Mihály.
A szervezet elnöke szerint ez igazságtalan helyzetet is teremtett az érettségizők között, hiszen az a diák, aki – adott esetben súlyos költségek árán – több segédanyagot tartalmazó atlaszt vitt magával, előnybe került a társaival szemben. A TSZE elnöksége ezért elfogadhatónak tartja az atlaszok szabályozására irányuló jogalkotói szándékot.
Hangsúlyozzák: egyetlen atlasz kizárólagos bevezetéséhez egy „minden kritikán felül álló” térképgyűjteményt kell szerkeszteni, ami még nem igaz a jelenlegi, átdolgozott atlaszra sem. Így tehát bár az oktatási kormányzat által favorizált atlasz alkalmas arra, hogy az érettségin használják, de mindenképpen érdemes vitát folytatni a kérdésben. Ezért a TSZE tankönyvelemző munkacsoportot állít fel azzal a céllal, hogy szakmai mederbe terelje az átpolitizált vitát – mondta Nánay. Az elnök hozzátette: a tankönyvpiac szabályozása nem jelenti azt, hogy a régi műveket száműzték volna az osztályteremből, azok – bár többletköltség árán – továbbra is használhatók.
Az OFI új generációs – kísérleti – tankönyveinek kedvezőtlen megítélése kapcsán a TSZE arra hívja fel a figyelmet, hogy a sajtóban nagy port kavart kritikák e munkák legelső kiadványaira vonatkoztak. Az OFI tankönyveinek ugyanakkor fő sajátossága, hogy több lépcsőben fejlesztik őket, és a rendszerváltás óta nem alkalmazott módszerekkel, széles tanári csoport közös munkájának eredményeként nyerik el végső formájukat.