Hírek

2017.01.25. 08:41

Három perc alatt mindent felemésztett a tűz

A tizenhat halálos áldozattal járó veronai busztragédiá­val kapcsolatban még mindig sok a kérdőjel, a hatóságok féknyomot nem találtak. A túlélők meghallgatásából azt a következtetést vonták le, hogy a tűz pillanatok alatt terjedt el a buszon. ­Az utasok poggyászai tele voltak műanyag sportszerekkel, amelyek azonnal lángra kaptak. A szakértő szerint a baleset okának feltárása akár fél évig is elhúzódhat.

Tarnóczy Orsolya

„Nem tudjuk elképzelni, hogy min mentek át és mennyi idő lesz, amíg feldolgozzák” – nyilatkozta Tóth Zoltán, az egyik édesapa az ATV-nek, akinek mindkét lánya túlélte a 16 halálos áldozattal járó veronai buszbalesetet.

Az ütközés után a nagyobbik lánya hívta őt telefonon, és csak annyit mondott, hogy élnek, de a busz lángokban áll. „23.49-kor csörrent meg a telefonom, a lányom annyit üzent, hogy a húga és ő is jól vannak. Ekkor hirtelen megszakadt a vonal. Nagyon ideges lettem, de megpróbáltam őket újból felhívni. Ekkor mesélte el, hogy hol vannak és mi történt velük. Azt mondta, hogy az autópályán a felüljárónak csapódtak, majd tűz ütött ki a buszon, ami nagyon gyorsan terjedt” – mesélte el az apa.

A lányai szerencsére középen ültek a busz bal oldalán, így gyorsan ki tudtak szabadulni a lángok fogságából. A helyszínre érkezés után mindenki nagyon segítőkész volt, tolmácsolással, szállással, mindennel próbáltak segíteni. A kisebbik lányának súlyosabbak a sérülései, három fogát elveszítette. Nagyon nehéz lesz feldolgozniuk a történteket. Minden segítséget megkapnak a trauma feldolgozásához, de a kisebbik lánya négy osztálytársát vesztette el.

Az ütközéskor sokan aludtak

Budapesten a Kossuth téren hétfőn tartott központi megemlékezésen megjelent egy fiú is, aki szintén ott volt a buszon, vasárnap érkezett haza a többiekkel. Varga Benedek a Kékfénynek nyilatkozott: ő éppen aludt, amikor egy nagy csattanásra riadt fel. „Elöl haltak meg a legtöbben, akik hátul ültek, kisebb sérülésekkel ki tudtak jönni a járműből. Három perc alatt a busz összes része égett, a tűz elöl terjedt először. A füsttől alig lehetett látni valamit, valaki kiütötte az ablakot, volt, aki kimászott. Az volt a szerencsém, hogy még ki tudtam menni az ajtón, ami már lángolt. Én is majdnem megégtem. Megfordult a fejemben, hogy megállok, de nem tudtam gondolkodni, csak futottam előre.”

Tegnap egy édesanya, Pataki Ágnes is nyilatkozott, neki 15 és 17 éves lánya is a buszon volt, de szerencsére mindketten túlélték a szerencsétlenséget. „Viszonylag sok emlékük van, ez számunkra nagyon riasztó. Aludtak a buszban az ütközés pillanatában, mindketten beverték a fejüket az előttük lévő ülésbe. A kisebbik lányom, aki a folyosó közelében ült, leesett a székről, neki az egyik lába zúzódott. Azt gyanítjuk, hogy egy pillanatra mindketten elveszthették az eszméletüket, arra ­riadtak fel, hogy azt kiabálják körülöttük: »Szálljatok ki!« Ekkor már nem volt lépcső és ajtó előttük, gyakorlatilag az üres térbe léptek ki. A nagyobbik lányomnak égési sérülései vannak és a haja is megégett egy kicsit. Az, hogy mindkét lányunkat visszakaptuk és kisebb sérülésekkel hazajöttek, az isteni csoda!” – tette hozzá.

„Remélem, békére leltél” – így búcsúzott a közösségi oldalon Krizsany László nemzetközi sakknagymester, akinek 15 éves lánya veszett oda a buszbalesetben. A tragédia hírére azonnal Olaszországba siettek a fiával együtt. „Én vezettem, de semmire sem emlékszem az útról. Nincsenek képeim” – írta a férfi. A lányát nem találták meg, „fenn maradt örökre” a buszon. „Lezárták a felüljárót és az autópálya egy sávját. A rendőrök terítőn gyertyákat gyújtottak, virágokat helyeztek el. Díszőrség mellett búcsúztunk a gyerekeinktől.”

Lassú defekt a jobb kerékben?

Még mindig nem tisztázott, pontosan mi történhetett Veronában, a nyomozásból kiderült, a műszaki meghibásodás már kizárható – mondta Szijjártó Péter tegnap az MTI-nek. A diplomácia vezetője kifejtette: az olasz rendőrség megerősítette azt a korábbi értesülést, hogy féknyomot valóban nem találtak.

A Kékfényben Vida Gábor igazságügyi gépjárműszakértő elmondta, a buszban lévő intenzív tűz annak a következménye, hogy a gázolajtartály megsemmisült, a nehezen gyújtható gázolaj pedig szinte porlasztva került a levegőbe. Így pedig egy elektromos szikra is elég volt ahhoz, hogy begyulladjon az egész busz. Az ATV-nek nyilatkozó Karlovitz Kristóf közlekedésmérnök szerint viszont az is elképzelhető, hogy a busz jobb első kereke egy lassú defektet kaphatott, ami egy ideig­ a jármű vezethetőségén nem volt érezhető, majd miután a felhevült gumiabroncs tönkrement, a busz hirtelen elkezdett jobbra húzni. A becsapódáskor a busz eleje szétroncsolódott, az üzemanyagtartály felszakadt a felhevült gumiabroncstól, vagy az ütközés miatt létrejött elektromos szikrától a kifolyt gázolaj kigyulladt, a tűz pedig elképesztő gyorsasággal haladt végig a busz alján, sokkal gyorsabban, mintha az a jármű belsejében keletkezett volna.
Hozzátette: a buszokat úgy gyártják, hogy azok belső berendezéseinek anyagai ne fogjanak tüzet, vagy ha mégis, akkor ne keltsenek mérgező füstöt, az utasok poggyásza azonban tele volt olyan sportszerrel, például síléccel, bukósisakkal vagy síszemüveggel, aminek a nagy része műanyagból készült. Karlovitz szerint olyan balszerencsés dolog történhetett, ami más tényezőkkel együtt ehhez a katasztrófához vezetett.

Az InfoRádiónak adott interjúban Pausz Ferenc közlekedési mérnök arról beszélt, egyáltalán nem természetes, hogy egy ütközésben kigyullad a jármű. „Sok egyéb olyan tényezőnek is együtt kell működnie, ami odáig vezethet, hogy kigyullad a jármű. Például eltört valahol egy üzemanyagcső, és ez egy szikra következtében kigyulladhatott” – fejtette ki. Pausz­ szerint a féknyom hiánya is árulkodó lehet: „Az, hogy nincs féknyoma egy járműnek, adódhat egyrészt abból, hogy eleve nem fékezett a sofőr, vagy nem olyan intenzitással fékezett, hogy a kerekek csúsztak volna. Ezenkívül más nem nagyon vezethet ilyen következményhez.” A féknyom hiánya adódhat abból is, hogy a sofőrnek egyszerűen nem volt ideje fékezni.

A tachográf is megsemmisült

Lehet, hogy akár fél évig is elhúzódhat a baleset okának feltárása – mondta Sonkoly Szabolcs igazságügyi közlekedési szakértő a Magyar Időknek. Szerinte még ekkor sem garantált a tragédiához vezető okok pontos megállapítása, teljesen kiégett ugyanis a busz, és a lángokban az utazási és műszaki információkat is rögzítő tachográf megsemmisült. A szakértő elmondta: ilyenkor felvetődik annak lehetősége, hogy a sofőr rosszulléte miatt következett be a tragédia. Az orvosszakértő bevonásával jellemzően­ azt is megvizsgálják, volt-e drog, alkohol vagy valamilyen más szintetikus anyag a vezető szervezetében.

Az egyik békéscsabai buszvezető – tegnap az egyik bulvárlap is beszámolt róla – valóban életét vesztette a balesetben, a másik azonban él, de kómában fekszik. Ezt a hírt Santamarinané Sótyi Etelka békéscsabai származású palermói tiszteletbeli konzul erősítette meg lapunknak, aki ahogy lehetett, azonnal Veronába utazott Palermóból, hogy a tragédia helyszínén segítsen a hatóságoknak, a kórházban, tolmácsoljon a hozzátartozóknak. „A balesethez kapcsolódóan több helyről olyan, nem hivatalos információ jutott a tudomásunkra, hogy az egyik békéscsabai buszvezető életét vesztette, a másik pedig kómában fekszik a kórházban” – fejtette ki. 

Még napokat csúszhat az azonosítás

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tegnap nyilatkozott a két válságos állapotban lévő sérültről is. A kórháztól kapott információk alapján azt mondta, állapotuk nem romlott, de a súlyos égési sérülést szenvedett sérülten bőrátültetést kellett végezni.

A másik válságos állapotban lévő koponyasérülést szenvedett sérült hét–tíz napon belül hazaszállítható lehet, ha így halad a felépülése. Hozzátette: a hazaszállítást a Külgazdasági és Külügyminisztérium fogja koordinálni. Arra is kitért, hogy a 16 holttest azonosításához szükséges DNS-mintákat már levették, de a mintavétel a holttestekről az állapotuk miatt kicsit nehezebben megy, mint az olasz hatóságok várták. Ezért lehet, hogy néhány nappal később lesznek meg a végső eredmények. Az olasz hatóságok a ruházatot és az ékszereket is figyelembe veszik az azonosítás során.

Szijjártó Péter arról is beszélt, hogy egy temetkezési vállalatokat tömörítő szövetség jelentkezett, hogy a holttesteket ingyen hazaszállítják, az ehhez szükséges autók és szakemberek a rendelkezésükre állnak. A hazaszállítás időpontja az azonosítástól és az olasz hatóságoktól függ.

Elindították a kárrendezést

A biztosítótársaságok elindították a kárrendezési folyamatot – közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége a honlapján. Az utasok és a gépjármű biztosítói szombat óta kapcsolatban állnak a sérültek hazaszállításával és az ügyintézéssel foglalkozó Mentőszolgálattal és a külüggyel. Felvették a kapcsolatot az érintett iskola vezetőjével, és folyamatosan veszik fel a kapcsolatot a sérültekkel, az áldozatok családjával, hogy minél gyorsabban minden segítséget megadhassanak nekik. A Groupama jelezte, minden utas káresetét egyénileg és kiemelten kezelik.

alatt terjedt el a buszon. ­Az utasok poggyászai tele voltak műanyag sportszerekkel, amelyek azonnal lángra kaptak. A szakértő szerint a baleset okának feltárása akár fél évig is elhúzódhat. Tarnóczy Orsolya -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva