2017.01.10. 08:41
Nehezen indultak a hidegben az autók – négyszer annyi segélyhívás
Hiánycikk volt az akkumulátor.
Megnégyszereződött az akkumulátor lemerülése miatti segélyhívások száma – mondta lapunknak Szabó Zoltán, a Magyar Autóklub munkatársa. A váratlanul beállt extrém hideg miatt olyan sok új akkumulátora lett volna szükség, hogy hiánycikk lett a napokban.
Alapvetően felkészültek az autósok a hidegre, de az akkumulátor olyan alkatrész, ami a leggondosabb kezelés mellett is felmondhatja a szolgálatot az egyik pillanatról a másikra. Minél hidegebb van, annál többet veszít még a tökéletes akkumulátor is a kapacitásából. Minden mínusz 5 fokkal 10 százalékkal csökken a névleges kapacitása. Egy vadonatúj aksi is elveszíti ebben a hidegben a kapacitása 30 százalékát. Új akkumulátoruk pedig keveseknek van – magyarázta Szabó Zoltán.
A fiatal, néhány éves gépjárműveknél sem tanácsos az indítás előtt bármit is bekapcsolni, tehát sem a fűtést, sem a rádiót, mert minden energia kell az autónak az induláshoz. A régebbi, 10 évnél idősebb kocsiknál pedig azután is érdemes várni egy kicsit például a klíma bekapcsolásával, ha elindult az autó.
Vészhelyzet esetére hasznos a kocsiban tartani egy bikázó kábelt, ami nem is drága, mert sok esetben elég, ha egy másik autóról beindítják a motort. Tartalékakkumulátor általában senkinél sincs, hiszen lemerülne, mire szükség lenne rá. Régebben bevett dolog volt felvinni éjjelre az akkumulátort éjjelre, ami megkímélte, de a modern autóknál már nem lehet egykönnyen kiszerelni, ezért több bajt okozna, mint amennyi a haszna – mondta az autóklub munkatársa.
A hétvégén különösen nagy gondot okozott az új akkumulátor vásárlása Szabó szerint, mivel extrém módon megnőtt az igény, de az autós szaküzletek zárva voltak, beszerezni csak nagyáruházakban lehetett, ahol villámgyorsan elfogytak a készletek.
Aki teheti, ellenőriztesse a kocsi töltését és az akkumulátor állapotát. A rossz töltés előbb-utóbb a jó akkut is tönkreteszi. Ha szükséges a javítás vagy az akku cseréje, nem érdemes halogatni, mert a korán sötétedős téli időszakban általánosságban több fogyasztót használ a vezető (ülésfűtés, hátsóablak-fűtés, tompított világítás, csapadékos időben ablaktörlő), a hibás rendszer nehezen állja ki a nagyobb terhelést. Érdemes megnézni az elektromos csatlakozók, stekkerek, akkusaruk helyzetét is. Ne legyenek sérültek a por- és páravédő sapkák, helyükön legyenek a dobozfedelek. Fontos az ép haspajzs is, amely a felcsapó víztől védi a motorteret: mivel a generátorok a mai motorokon meglehetősen mélyen helyezkednek el, közvetlen vizet kapva gyorsan tönkremennek.
Hasznos lehet a csepptöltés
A jó állapotú elektromos rendszerrel működő kocsiknál is növeli az akkumulátorok élettartamát, ha legalább évente egyszer csepptöltéssel feltöltik őket.