Sztárvilág

2010.01.12. 09:11

2010-ben végre legyőzzük az anorexiát?

A divatmagazinok egyre kevésbé kérnek a csontsovány modellekből. Lehet, hogy idén sikerül az áttörés? Biztató jelek már vannak!

NANA.HU

A média az utóbbi időben egyre intenzívebben támadja a divatvilágot, amiért a kifutókon végigvonuló és a kampányokban szereplő lányok egészségtelen testképet közvetítenek a fiatalok felé. Korántsem csupán a divatvilág problémájáról van szó, hiszen az utóbbi egy évtizedben Angliában például tízszeresére emelkedett az étkezési zavarokkal küzdő tinédzserek száma. A már magában megdöbbentő változás legfontosabb mozzanata a tömegesen jelentkező anorexia. Ami néhány évtizede még elszigetelt jelenség volt, mára népbetegség.



A divatvilág már korábban is a támadások kereszttüzébe került, amikor modellek haltak bele az éhezésbe, azonban egészen addig jelentős bázis állt mellettük, amíg a táplálkozási zavarok nem kezdtek aggasztó méreteket ölteni a társadalomban. A divatmagazinok egészen tavalyig kitartottak a divatházak döntései mellett és jószerével ők is az úgy nevezett 0-s, XS-es modelleket preferálták. A társadalmi nyomás és az aggasztó hírek azonban úgy tűnik, a divatóriások legfőbb támogatói, a divatmagazinok szerkesztőinek a szemét is felnyitotta, és szembefordultak az irreális testképet erőltető céggel.

A Vogue megunta az anorexiás modelleket

Tavaly nyáron az angol Vogue főszerkesztője, Alexandra Shulman végleg besokallt és nyílt levélben fordult a legpatinásabb divatcégekhez, amelyben addig szokatlan módon bírálta a divatházak vezetőit és egyben arra kérte őket, hogy a jövőben ne 0-s modellekkel hirdessék magukat. Shulman úgy véli, hogy a csont és bőr lányokkal dolgozó cégek a magazinokat is belehajszolják ebbe a veszélyes játékba. Hogy hitelességüket megőrizzék, kénytelenek ők is vékony modellekkel dolgozni, amivel csak fokozzák a egészségtelen elvárások kialakulását, amivel elsősorban a fiatalok testképére és egyúttal önképére gyakorolnak káros hatást. Miközben szinte mindenki üdvözölte Shulman levelét csak a legfontosabbak, a divatházak maradtak némák.

A változása előjelei

Miközben úgy tűnt, hogy a Vogue kezdeményezése semmit sem tud változtatni a dolgokon, néhány lapnál azért már ekkor megpróbáltak szembemenni az aktuális trendekkel. Az amerikai Glamour magazin novemberi számában meztelenül pózoltak úgynevezett pluszos modellek, ráadásul összeállításukban külön felhívták az olvasók figyelmét az olyan divattervezőkre, cégekre, akik nagyobb méretben is gyártják a ruháikat.

A Glamour nem maradt egyedül, hiszen a neves divatmagazin, a V idei első számát pluszos modelleknek szentelte és egy nagy divatanyagban ünnepelte a gömbölyded, kerekedő, zsírpárnácskáktól sem mentes testalkatot. Ezek persze lehetnének akár elszigetelt jelenségek is, de úgy tűnik, hogy most tényleg elindult valami, hiszen az ausztrál Marie Claire magazin februári számának címlapján a 2004-es Miss Universe, Jennifer Hawkins szerepel, meztelenül és retusálás nélkül! Bár az egykori szépségkirálynő nem nevezhető molettnek, de mindenesetre nem is csontsovány, és a photoshoppot nem látott címlapképén látszik, hogy bizony picit narancsbőrös. Ez azonban sem őt, sem pedig a magazint nem érdekelte, hiszen úgy tűnik, az idei évben végre nem kell szégyellni a plusz kilókat, vagy éppen a narancsbőrt!

Új divatikonok feles kilókkal

Persze, arra azért nem számíthatunk, hogy a január-februári divatheteken rögtön lecserélik a divatházak modelljeiket, de már most látható, hogy apró lépésekben ugyan, de ők is elindultak az egészségesebb testkép közvetítése felé, talán nem véletlen, hogy az utóbbi hónapok legfoglalkoztatottabb modellje, a holland Lara Stone már nem egy tipikus 0-s modell. A szőke szupermodell idén a Louis Vuitton arca lett, de a Chanel vezére, Karl Lagerfeld is szívesen foglalkoztatja, bizonyítva, hogy a divatházak is változnak és idén már náluk is labdába rúghatnak a kerekedő (igaz még csupán kevéssé) modellek.

A kifutók világán kívül is egyre nagyobb számban tűnnek fel olyan hírességek, aki lassacskán divatikonokká válnak, mint például az angol Lily Allen, aki különösen büszke teltkarcsú alakjára, és akit így is elfogadnak rajongói, sőt már a Chanel reklámarcaként a divatvilágba is betört és egyre több magazinfelkérést kap. Vagy ott van a Gossip zenekar énekesnője, Beth Ditto, aki szabályosan túlsúlyos, azonban büszkén vállalja kilóit, amivel valóságos szimbóluma lett az egészségesebb testképért harcoló divatszerkesztőknek!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kpi.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva
A KPI kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva